about

Lovemarks en de Consumer Lifecycle

Merken zijn een wezenlijk onderdeel van ons leven. Al op jonge leeftijd worden merkvoorkeuren gecreëerd en imago’s bepaald. Zodra het eerste besteedbaar inkomen een rol gaat spelen is het voor veel merken van belang dat zij zich in het hoofd, maar het liefst in het hart van consumenten nestelen.

Als consumenten niet meer zonder een bepaald merk kunnen is er sprake van echte liefde en heeft een merk een emotionele meerwaarde. Deze merken noemen we ‘Lovemarks’ en de consumenten ‘Brand Lovers’. In de praktijk is dat een relatief klein deel van de klantenkring. Is het dan interessant om je als merk op deze ‘Brand Lovers’ te richten? Het is maar een kleine groep en zij houden toch al van mijn merk. Het antwoord is simpelweg “JA”. Want deze doelgroep zal nooit een concurrerend merk overwegen. Ze kopen het merk vaker en zorgen voor nieuwe klanten door enthousiaste promotie van het merk in hun sociale omgeving. Een stijging van 5% in loyaliteit van een merk, zorgt voor bijna een verdubbeling van de winstgevendheid. Dus de zekerste manier op een winstgevende business realiseer je door je te richten op je beste klanten!

Om een goede grip te houden op de performance van merken is het van belang dat merken weten hoe ze presteren in het aankoop- en oriëntatieproces van consumenten, de zogenoemde consumer lifecycle. Alleen dan kun je tijdig bijsturen en de juiste strategisch beslissingen nemen.

Onderzoeksbureau Panelteam is samen met Saatchi & Saatchi | Leo Brunett Amsterdam initiatiefnemers van de Lovemarks Ranking in Nederland. Als onderzoeksbureau helpt Panelteam merken met het structureel meten van de Consumer Lifecycle via een gebruiksvriendelijke online tool. Het eigen merk en de 9 grootste concurrenten van een marktsegment worden op een continue basis gemeten, vergeleken en gerapporteerd. Een duidelijke toegevoegde waarde van de tool is de ‘Brand Love index’. Hier meet Panelteam de emotionele betrokkenheid van consumenten bij een merk. Een belangrijk onderdeel van de laatste fase van de Consumer Lifecycle, de “Love” fase. De ‘Brand Love Index’ is het percentage van kopers die echt van een merk houden. Voor merken is dit een ‘key performance indicator’, want een stijging van de “Brand Love Index’ resulteert direct in meer omzet en een verbetering van de winstgevendheid. Panelteam zorgt voor de juiste marktinformatie zodat haar klanten slagen op de internationale markt. Neem contact met ons op voor meer informatie.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather